25.10.2010

Fra start igjen!

Jeg fant omsider ut at jeg skulle begynne fra starten. Forrige bildet var ikke lett å ta utgangspunkt i.

Nå har jeg valgt et bilde av spanske Salvador Dali.
Dali er mest kjent for sine surrealistiske malerier, dvs malerier som var basert på det ubevisste, og som gikk utover realiteten eller "overvirkeligheten". Kunstnerne mente man måtte hente inspirasjon fra drømmer, underbevisstheten og våre instinkter. (wikipedia)

Bildene til Salvador er ofte av gjenstander i øde og ørkenlignende landskaper. Kjente ting blir satt sammen på en ny og interessant måte. Motivene stemmer altså ikke med våre erfaringer. De kjente hengende klokkeskivene hans har i ettertid blitt et kjennetegn for surrealismen. (http://vkogs.blogspot.com/)
Surrealismen var påvirket av Sigmund Freud og hans tanker om det underbeviste. (wikipedia).

Bildet heter The Persistence of Memory og ble malt i 1931

Denotativ Skildring:
I dette bildet ser jeg det er brukt perspektiv på bordet eller klossen som to av klokkene ligger på. Jeg ser klokkene bøye seg etter formene på gjenstandene de ligger på. Klokken som ligger nederst i venstre hjørnet, er dekket med mange krypende maur.
Det som ligger på bakken er vanskelig å beskrive, men det kan være en hest eller et menneskehode. Det kan se ut som det er trykt sammen og nesen er overdrevent stor og tungen stikker ut av nesen. Øyenvippene er også overdrevent store. Det kan tyde på at det er dødt. Selv om det er et surrealistisk bilde ser vi i bakgrunnen veldig naturalistiske fjell som ligger og speiler seg i vannet. Himmelen går i ett med vannet og det ser ut som solen er på vei ned eller opp. Som regel bruker malere mørke farger i bakgrunnen og lyse i forgrunnen for å få fram det som ligger fremst i bilde. Her ser vi at Dalì har gjort omvendt og det virker like bra.

Konnotativ Skildring:
Bildet kan uttrykke det endeløse temaet av tid og begrensningen av våres eksistens med begrensing av tid.  Den bekymringen for tid, hvordan vi bruker den, hvor fort tiden går, hva tid betyr, er evig og føles like relevant i dag som for resten av evigheten.

Ut fa denne tolkingen, vil jeg prøve å gjøre mitt bilde ut fra tema "evigheten".

Jeg klippet ut ark, for å se på detaljene i bildet:

valgte meg ut 4 utsnitt, tok bilde av det, hadde det så inn på data igjen, la de i word med passelig avstand til hverandre, og printet de ut igjen.


Deretter la jeg bakepapir over arket, og tegnet inn de groveste linjene. Dette gjorde jeg både fordi jeg ville ha korrekte linjer, men også fordi det er et godt redskap å bruke i barnehagen.
Resultatet:

Nå er neste steg at jeg skal prøve meg litt ut med disse avsnittene. Jeg føler nå at utgangspunktet er 1000 ganger bedre enn med det forrige bildet, så da satser jeg på dette. Blir spennende å se hvilke jeg havner opp med til slutt :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar