13.05.2011

Ferdig!

Da er jeg ferdig med både 2D og 3D oppgaven min.

For å ta 2D først:
Jeg valgte å beholde bildet slik som det var. Dette fordi jeg ville at "evigheten" skulle være uten forstyrrelser. Jeg kunne hatt på fuglen, men valgte altså å droppe den. I stede finpusset jeg på treet, sparklet og malte det litt mer. I tillegg malte jeg kantene rundt og så over siste puss. Jeg er godt fornøyd med bildet, og syntes det representerer utgangspunktet på en god måte.

Alle metodene jeg har brukt i denne oppgaven kan også brukes sammen med barn. Male på lerret er en noe uvanlig oppgave for de små. Jeg har selv testet dette med mine egne barn i denne perioden, og det å få male på et stort lerret i forhold til å male på vanlig ark er som to forskjellige verdener!
Det å øve seg på overganger for å få liv i bildet gir også god trening for de eldste i barnehagen. I tillegg er selvtørkende leire spennende materiale, barn kan lage små figurer som kan limes direkte på lerretet. Det å ta i bruk gratismateriale lærer også barna om gjenbruk og miljø, og til sammen kan det bli et produkt som barna får utfolde seg med, lære av OG gi et godt resultat for øyet. Bildet kan også knyttes til andre fag innenfor førskolelæreryrket, fylosofiske samtaler sammen med barn blant annet.











Så var det 3D.
Nå forstår jeg hvorfor håndmalte produkter koster som de gjør! Tror jeg har nærmere 30 timer i maling, så små detaljer! Jeg ble veldig fornøyd med leiren, trykket og malingen. Jeg har brukt akrylmaling.



Da jeg hadde malt to trykk, laget jeg en ny form i leire som jeg plasserte i midten. Jeg formet det i ett med resten. Deretter la jeg dette i press over natten.

Dagen etter tok jeg den med meg ned på formingssalen, og startet å pusse for å få jevne linjer. Jeg tok først grovt sandpapir, deretter finere for å få formen mest mulig jevn.
Når pussingen var gjort, malte jeg kantene. Den innerste kanten valgte jeg å male lyseblå, samme som i bildet.  Deretter valgte jeg å male ytterste kanten hvit.





Ved første øyekast syntes jeg dette ble veldig fint, og jeg var fornøyd.

Men etterhvert så jeg at jeg ønsket å bruke en farge som fremhevet rutene bedre, og skape større kontraster i det ferdige resultatet.
Jeg valgte derfor å male grønn på ytterste kanten. Jeg følte dette var et godt valg, og gjorde 3D oppgaven til noe spesielt. I tillegg spraylakkerte jeg den, for å få frem glans.

Denne måten å jobbe på var et spennende prosjekt som også kan gjøres sammen med barn i barnehagen. Barna kan blant annet finne materiale i naturen og lage trykk av, deretter male. De får da inn konturene i trykket, noe som gir en helt annen malings- og sanseopplevelse. I tillegg kan en få inn fargelære, og dekke rammeplanens kap 3.3 Kunst, kultur og kreativitet i barnehagen.
Denne aktiviteten kan også knyttes til KRL faget i barnehagen, der barna kan få jobbe aktivt med formingsarbeid innenfor fag. Om en hadde laget trykk fra naturen, kunne dette knyttes til naturfag. Forming gir altså en unik mulighet til kunnskap og kreativitet i barnehagen.




Dette ble et dårlig bilde, må oppdatere med et bedre når jeg har hentet den etter vurdering.

Nå er den utstilt og klar til eksamen. Jeg føler jeg har fått ufattelig mye kunnskap ut fra disse to oppgavene, og har fått masse nye ideer til formingsarbeid sammen med barn!


:)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar