26.09.2010

Collage

22 og 23 september jobbet vi med Collage.
Vi tok et bilde som utgangspunkt, og delte det inn i 16 biter (16 studenter). Vi bretter den lille biten symmetrisk med et tomt, stort ark. Detter fulgte vi linjene, og kopierte/forstørret bildet.

På det første bilde (av Roy Lichtenstein) brukte vi avispapir og ukeblader. Vi klippet og rev av farger som kunne passe med bildet, og limte dette på det tomme arket. Det var viktig at vi samkjørte linjene, slik at helheten ble bra. Vi satte sammen bildet, og her er resultatet:
Min bit er nr 2 fra venstre og fra toppen. Syntes vi gjorde en strålende jobb SAMMEN :) Dette er virkelig noe som kan brukes sammen med barn, da kanskje i en enklere skala. I tillegg kan resultatet lamineres eller  kopieres over til puslespill?
Jeg tenker denne måten å jobbe på kan være med på å hjelpe barn som ofte har problemer med å sitte i ro. Det gir en individuell innsats med et felles resultat, noe som ofte er inspirerende :)

Dag to fikk vi et nytt bilde. (Denne gang av Håkon Gullvåg). Vi brukte nå maling, silkepapir og andre materialer. Dette ble med en gang vanskeligere, men resultatet ble nydelig. Vi fikk en liten innføring av hvordan en skulle bruke malingen, med å passe på overgangen i malingen for å få en vakker overflate.

Resultatet:
Dette er en teknikk som er mer utfordrende med tanke på først å lime på silkepair (++), deretter male oppå. Denne er nok best for de litt eldre barna i barnehagen, men kan nok også brukes med yngre om bildet passer.

GODE metoder jeg vil ta med meg videre i mitt arbeid med barn :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar