03.03.2011

3D oppgaven

Jeg har nå valgt ut bilde, og utgangspunktet blir Notre Dame katedralen i Paris. Grunnen til dette bilde er at tankene og ideene kom med en gang jeg så det. Så det var ikke noe vanskelig valg. Til konfirmasjonen min fikk en gave jeg ønsker å lage trykk av. Den er fra Paris. Det skal trykkes i leire.



Notre-Dame er en vakker gotisk katedral beliggende på Ile de la Cité. Notre-Dame regnes som et av de flotteste eksemplene på Fransk-Gotisk arkitektur, og er absolutt verd et besøk.
Arbeidet med å bygge Notre-Dame startet i 1163 og katedralen sto ferdig på midten av 1300-tallet. Siden den tid har kirken vært gjenstand for en rekke forandringer og ødeleggelser. I 1991 startet et ti år langt prosjekt med å restaurere Notre Dame, og katedralen fremstår i dag som en av de viktigste turistattraksjonene i Paris.
Jomfru Maria
Notre-Dame er bygget for å hedre Jomfru Maria. Det fulle navnet på katedralen er Notre-Dame de Paris, som betyr omtrentlig "Vår kvinne i Paris". Ett av kunstverkene du kan se i kirken er en skulptur av Maria.
(http://paris.storbytur.no/severdigheter/notre-dame.php)

Kirken er bygd som en basilika med fem skip, tverrskip og kor med utvendige kapeller og gravmæler. I vest er det to 69 meter høye tårn og en fasade rikt dekorert med skulpturer og relieffer. Over Dommedagsportalen er et av kirkens rosevinduer, med glassmalerier fra 1200-tallet. Kirken ble restaurert 1845-1864.(wikipedia).



Jeg har en del ideer, og ønsker i utgangspunktet å bruke leire, mulig glass og maling. Så da blir det innkjøp snart, så får jeg bare sette i gang :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar