30.03.2011

Formingsaktiviteter i barnehagepraksis!

Det er en travel hverdag i barnehage, og jeg stortrives sammen med de små sjarmørene :) Jeg er veldig bevisst på å prøve ut ulike formingsaktiviteter, og på fredag markerte vi den hinduistiske høytiden Holi. Som formingsaktivitet da, var vi ute og malte på snøen. I tillegg hadde vi i forkant vert i fjøra og plukket skjell vi kunne male på.

I barnehageloven står det:
Barnehagen skal gi barn grunnleggende kunnskap på sentrale og aktuelle områder. Barnehagen skal støtte barns nysgjerrighet, kreativitet og vitebegjær og gi utfordringer med utgangspunkt i barnets interesser, kunnskaper og ferdigheter.”
“ Barnehagen skal formidle verdier og kultur, gi rom for barns egen kulturskaping og bidra til at alle barn får oppleve glede og mestring i et sosialt og kulturelt fellesskap.”
Barnehagelovens § 2.
Vi hadde en fantastisk dag med grilling av skattekister på bålet, maling av snø, trær, stener og skjell. Ungene var engasjert og motivert, og samtaler om farger og fargeblandinger er noe vi samtaler om hver dag nå i etterkant av opplegget :) Vi brukte også fargesirkelen under hele opplegget, denne har vi satt på utstilling i barnehagen sammen med skjellene barna malte på. Vi hadde med oss primærfargene gul, blå, rød ut, og vi barna blandet fantastiske sekundærfarger i blant annet lilla, brun og orange. Flere bilder kommer senere, hadde bare tatt noen med mobilen.


I tillegg står det i årsplanen til min praksisbarnehage at de skal fokusere på vår og nytt liv. Vi valgte derfor som en innledning til påsken å plante påskeliljer. Alle barna fikk plante sin blomst, og de ble merket med navn, slik at de får de med seg hjem til påske. Vi valgte å ha gjennomsiktige krukker, slik at vi også kan se røttene vokse, i tillegg til selve blomsten. Vi snakket om at røttene fungerer som sugerør for blomsten, at de må ha vann, lys og jord for å "våkne til live" (sitat fra et av barna). Vi fikk også samtale om farger her, og aktiviteten ble en god læringssituasjon for barna.


Ellers har vi også hatt uformelle formingsaktiviteter i barnehagen. En morgen var det et barn som sa hun ville lime paljetter på et ark. Jeg fant derfor frem svarte ark, for å få frem kontrasten i paljettene. Det kom også etterhvert frem at det var et av barna som skulle i bursdag den dagen, så da laget vi rett og slett bursdagskort. Barna skrev selv, noen helt uten hjelp fra oss voksne!


Vi var ute og lekte en dag, og jeg så et barn som gikk alene. Jeg gikk bort, og vi fant ut at vi skulle gå på oppdagelsesferd. I det vi gikk kom vi over et rør fyllt med vann som var frosset til is! Jeg hjalp å få isen utav, og vi fikk en god dialog om sirkler og hva de kan brukes til. Gutten gikk stolt rundt i barnehagen og viste frem det han hadde funnet. Når en voksen spurte han hva det var svarte han kry "dette er en issirkel!"


Jeg tar barnas interesse for kunst, kultur og kreativitet på alvor, og bygger på deres interesser. Dette gjør arbeidet til unike øyeblikk, både for store og små! :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar