05.05.2011

Endelig Studiedag!

Jeg har lenge hatt denne oppgaven i tankene, og vurdert ulikt materiale. Det jeg i utgangspunktet valgte føler jeg var en veldig god mulighet til å få prøvd ut noe jeg ønsket. Jeg har nå tatt for meg  leire og  har trykket ut motiv. I utgangspunktet tenkte jeg leire og glassmaling, men jeg ser at trykk har en mer estetisk sanseopplevelse i form av variasjon i materialet i forhold til helt flatt. I tillegg er jeg ikke verdens beste til å male, tror ikke det hadde blitt like bra om jeg skulle satt i gang med glassmaling.

“Vi må bevege oss rundt en frittstående skulptur for å oppleve den. Vi må bevege oss henimot, skulpturen, og tilbake fra den, henimot og tilbake gjen. Vi kan bevege oss rytmisk, i skiftende tempo, bevege oss opp og ned, alt mens øye ledes rundt og frem og tilbake og får signaler som smelter sammen med det kroppslige. Dette krever konsentrasjon om sanseopplevelsen både for den voksne og elever”. (Samuelsen 2008:106)


I praksis..
I min praksisbarnehage prøvde vi ut sand som et materiale. Der laget vi landsbyer, og vulkaner ut fra sand og vann. Ettersom dette er et produkt uten høy kvalitet, valgte jeg å ta dette med meg som en læringsprosess, og et kreativt arbeid sammen med barna. Bilde er lenger nede på bloggen.
For videre arbeid laget vi også soler som vi hengte i vinduet. Dette ble 3D i form av at noen av strålene pekte utover, og det var tegnet på begge sider. Jeg tok da utgangspunkt i Borgund Stavkirke sitt bilde. Barna fikk også solene med seg hjem, som en dokumentasjon på arbeidet.
Vi gjorde også mye annet formingsarbeid i barnehagen, men nå er fokuset på 3D oppgaven i dag og hvordan jeg skal få denne til å bli slik jeg ønsker.

Neste steg nå er å lage en identisk figur som den på bildet under. Deretter skal de bli malt og settes sammen. Skal ned på bokhandelen og kjøpe mer leire nå når butikken åpner. I tillegg må jeg kjøpe nye pensler, det går unna på de!

To be continued..

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar